A Volvo szeretne monopol helyzetet teremteni a már értékesített autók szervizelésében és alkatrészellátásában



Miután számos ügyfelünk fordult hozzánk azzal a kérdéssel, hogy a BSR jelenleg miért nem kínál tuning szettet az új Volvo modellekhez, elérkezettnek látjuk az időt, hogy kérdéseik megválaszolást nyerjenek. Egyúttal szeretnénk mindenkit megkérni, hogy a Volvo Ügyfélszolgálati vonalán próbálja meg elkérni az autójához tartozó tízjegyű PIN kódot. Felhívjuk figyelmüket, hogy a BSR Svenska AB az első tíz ügyfelének, akiknek sikerül a Volvo Nemzetközi ügyfélszolgálatán keresztül lekérni az autójához tartozó PIN kódot a +46 31 325 00 77 vagy +46 31 325 02 00 telefonszámon, ajándék tuning szettel jutalmazza!


Jelen pillanatban azzal a ténnyel kell szembesülnünk, hogy a Volvo a legtöbb új modellen (5-cyl D4, D5 and 6-cyl T6) olyan rendszert vezetett be, melynél egy tízjegyű pin kód szükséges ahhoz, hogy az autó elektronkus vezérlő rendszereihez hozzá lehessen férni. Ez a PIN kód egyedi, minden autóhoz különböző tartozik és ennek ismerete nélkül például lehetetlen azon alkatrészek cseréje, melynek aktiválásához, újratanításához vagy kalibrálásához szükséges a 10 jegyű PIN kód ismerete. Mivel az ECM(Engine Control Module) - motorvezérlő modul is egy ilyen alkatrész, így a kód ismerete nélkül a motorvezérlő szoftver frissítése sem lehetséges az autón. A Volvo célja ezzel a lépéssel nem más, mint hogy ügyfeleiket rákényszerítse arra, hogy autóik szervizelését csak Volvo márkaszervizekben végeztethessék el és kizárja az úgynevezett aftermarket motorvezérlő szoftver frissítéseket lehetőségét az autókon ezzel monopol helyzetbe kerülve a piacon. Mindaddig, amíg egy Volvo tulajdonosnak nincs a kezében az említett PIN kód, elveszti azt a lehetőséget, hogy szabadon szervizt vagy egyéb szolgáltatót választhasson gépjáműve karbantartására, teljesítmény optimalizálására.

Következmények
Számos olyan helyzet adódhat, amikor szükségünk lehet az autó vezérlőrendszeréhez való hozzáféréshez. Például, azon javítások, karbantartási folyamatok alkalmával - melyek az autó korának előre haladtával válnak szükségessé, amikor a jármű már kiesett a garanciális időszakból - mikor új alkatrészek kalibrálására, újra tanítására, aktiválására van szükség mint a befecskendezők dízel autók esetén, a fojtószelep vagy a különböző vezérlő egységek. Továbbá, teljesítmény optimalizálás esetén is szükséges a szoftverek újratöltése, hiszen ezek az autó vezérlő egyégeire vannak telepítve. A nagy autórajongói táborok, akik önmaguk szeretik fejleszteni, változtatni az autóikat, lecserélni a leömlőt, az intercoolert, a turbót, stb. ők sem fogják tudni ezt megtenni, hiszen ehhez is szükséges a szoftver újratöltése.

Az a lépés, hogy a Volvo monopol helyzetet kíván elérni - és meggátolja a cégeket abban, hogy a fent felsorolt munkákat elvégezhessék az autókon - érinti mind a független szervizeket, tuning cégeket, alkatrész beszállítókat, mind pedig azon lelkes autó rajongókat, akik önmaguk szeretik fejleszteni járműveiket, hiszen minden tulajdonos rá lesz kényszerítve, hogy Volvo márkaszervizbe vigye az autóját és nem választhatja meg szabadon azt a szolgáltatót, akit ő szeretne.
Fel kell tennünk a kérdést tehát, hogy a fejlődés jó irányt vesz e, amikor egy ekkora vállalat megteheti, hogy ilyen szigorúan korlátozza vásárlóit a szabad választásban és döntésben ezzel akadályozva az egészséges szabad verseny lehetőségét a piacon?



A PIN kód a szabad választás kulcsa
Amennyiben olyan autóval rendelkezik, melyet már elláttak ezzel a védelemmel, abben az esetben még mindig van lehetőség az autó teljesítmény optimalizálására a BSR-nél, amennyiben a tulajdonos a 10 jegyű PIN kód birtokában van. Amennyiben nem rendelkeznek ezzel a kóddal megpróbálhatják kikérni a kódot a Volvo ügyfélszolgálatán keresztül a fent megadott telefonszámokon. Ha nem rendelkezik ezzel a kóddal, nem fogja tudni igénybe venni a webshopunkban és szervizünkben kínált tuning szetteket és szolgáltatásainkat. Őszintén reméljük, hogy a helyzet változni fog a jövőben és ugyanúgy tudjuk majd kínálni termékeinket és kiszolgálni ügyfeleinket, ahogy eddig is tettük, de jelenleg sajnos nem tehetünk többet.

A BSR ez idáig mindent megtett annak érdekében, hogy megbirkózzon a Volvo PIN kód rendszerével, amit a vállalat nyilvánvalóan nem nézett jó szemmel, így egy macska-egér harc alakult ki. A Volvo meglepő módon mindent elkövet annak érdekében, hogy a BSR tevékenységét megakadályozza és monopol helyzetet teremtsen a márkaszervizeken keresztül forgalmazni kívánt teljesítmény optimalizálások számára. Minderre az a tény hívta fel a figyelmünket, amikor is a Volvo megvásárolta a termékeinket, hogy megpróbálja megfejteni hogyan működnek, hogy ilyen gyorsan követni tudjuk fejlesztéseiket. Ezt követően ügyvédet küldtek és direkt módon fenyegették meg cégünket. Röviden, ez tehát az oka annak, hogy szükség van a PIN kódra, amennyiben termékeink felkeltették érdeklődésüket.

Válasszak másik autómárkát?
Sajnálatos, hogy a Volvo ilyen eszközökkel próbálja megnehezíteni a független vállalatok helyzetét, hiszen ez negatívan hat az ügyfelekre és a piacra egyaránt. A kérdés az, hogy vajon 10-15 éves távlatban ennek a lépésnek milyen hatása lesz, amikor a gépjárművek korának köszönhetően olyan javítás és szerviz válik szükségessé, mely során mindenképp hozzá kell férni az autó vezérléséhez. Ekkor jön el az idő a Volvo számára, hogy learassa a profitot, amit azzal ért el, hogy az ügyfeleket a márkaszervizhez láncolta? Mi fog történni a következő generáció autó rajongóival, akik szeretnének módosítani, javítani az ő szeretett Volvo autóikon? Egyszerűen nem fogják tudni megtenni az újabb típusokon.
Figyelembe véve az autó iparban történő gazdasági turbulenciát, mi történne, ha a Volvo esetleg csődbe menne, és senkinek nem lenne hozzáférése az autók elektronikájához? Mivel a Volvo egy olyan eszközhöz folyamodott, mely nagy mértékben befolyásolja a vásárlók szabadságát, talán érthető miért vetődik fel egyre több tulajdonosban a következő kérdés: A következő vásárlásom alkalmával egy másik márkát válasszak? Végtére is az autót a tulajdonosának kellene birtokolni, nem pedig a gyártónak hiszen így olyan, mintha csak bérelnék az autót és nem pedig megvásárolták volna.

A cikk magyar nyelvű fordítása a BSR Svenska AB weboldalán megjelent angol nyelvű változat alapján készült.
Az eredeti angol nyelvű cikk elolvasásához kattintson ide.